ML212U Introduktion till programmering i textbaserad miljö (uppdragsutbildning)

Den här högskolekursen finansieras av Skolverket och riktar sig till dig som vill lära dig textprogrammering för att använda i din undervisning. Du lär dig att skapa program, felsöka, läsa och förbättra befintlig kod. Du får möjlighet att öka din kunskap om grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering i textbaserad miljö. Kursen behandlar också den senaste forskningen inom programmeringsdidaktik.

Kursen består av tre delar:

Generellt innehåll

Introduktion till programmering kopplat till undervisning. Programmeringens betydelse för samhället. Etiska perspektiv på programmering.

Programmeringsinnehåll

• Att skapa program i textbaserad miljö.
  • Grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, inklusive sekvens, alternativ, villkor, upprepning och variabler.
  • Introduktion till funktioner.
  • Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras för att lösa problem.
  • Läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra befintliga program.
  • Att utifrån moment i kurs- och ämnesplaner kunna använda programmering vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.

Didaktiskt innehåll

Didaktiska strategier och verktyg kopplat till undervisning om, i och med programmering, med koppling till relevant forskning.

Kursupplägg

Undervisningen består av digitala föreläsningar, handledning, samt praktiska övningar och examinationsuppgifter i digital lärplattform. Undervisningen sker på svenska. Undervisningen är nätbaserad och sker på distans. Kursen examineras genom praktiska inlämningsuppgifter och quiz.

Efter avslutad kurs ska deltagaren:

• kunna skapa enklare program i textbaserad miljö,
  • kunna läsa, förstå, felsöka, test och förbättra enklare program,
  • kunna utforma algoritmer för att lösa problem,
  • kunna identifiera moment och innehåll i relevanta kurs- och ämnesplaner där, programmering är ett användbart verktyg och
  • ha förståelse för hur programmering kan introduceras för elever.

Schema: Kursen ges mellan 1 september och 12 december. Kursen ges helt på distans och går att läsa valfri tid på dygnet. Handledning schemaläggs i samråd med handledare.

Litteratur: Litteratur anges senast tre veckor före kursstart. Delar av kurslitteraturen är på engelska.

Behörighet: Praktiserande lärare som har godkännande från rektor.